Предлагам да засилим учителския профил в университетите, да инвестираме в него. Това заяви министърът на образованието и науката проф. Анелия Клисарова в ефира на TV7.
По думите й в България няма достатъчно учители, ето защо трябва да бъдат пуснати повече бройки държавна поръчка, за да се отговори на търсенето.
Идеята на новия образователен министър е таксата за учителските специалности да е ниска и да има повече места. В специалностите, обхващащи професии, в които има пренасищане, броят места държавна поръчка ще е значително по-малък.
Според Клисарова Националната агенция по контрол и акредитация играе важна роля във висшето образование. Тя трябва да гарантира качеството на обучението на студентите. Ето защо държавата трябва да направи по-добро планиране и да оцени какви кадри са нужни, така че да се прецени точната бройка.
Освен това трябва да се усъвършенства и рейтинговата система на университетите, твърди Клисарова. Неин основен приоритет остават началното и средното образование и в тази връзка тя ще се бори за приемането на работещ закон.
Според нея е изключително важно депутатите да разделят контрола и организацията, така че всички шестици в училищата да са реални, а децата да излизат адекватно образовани на образователния пазар след завършването на средно училище.
Образователният министър ще настоява и за втори закон за професионалното образование. Във връзка с него тя се е срещнала с Българската стопанска камара, с които е обсъдила как бизнесът трябва да работи с образованието. Целта е завършилите студенти да получат възможност за реализация на трудовия пазар, а преди това като ученици и студенти да са получили повече практически знания. По думите на министъра вече се работи активно по новата оперативна програма за образование и има голям шанс тя да бъде спечелена.
Относно това дали 4-годишните деца трябва да ходят на училище, Клисарова е категорична, че те не са готови за подобна стъпка. Освен това в България няма нужната организация, финансовия ресурс и места, за да се реализира всичко това.
За скандала с майчиния език в училище образователният министър обясни, че става дума за изкуствено създадено напрежение и турският език няма да е задължителен.