Мултинационалните компании за храни и напитки имат честа практика да опаковат по един и същи начин продукти с високо и с по-ниско качество и да изпращат нискокачествените в страни като България.
Вероятно немалко от често пътуващите в чужбина български потребители са имали съмнения по този въпрос, тъй като се случва наличен на нашия пазар продукт да има съвсем различен вкус в друга държава. Сега вече е ясно – съмненията ни не са били неоснователни, поне според проучване, осъществено от Словашката асоциация на потребителите.
В изследването им са включени няколко вида продукти, продавани в един и същи търговски вид в супермаркети на следните пазари: Словакия, България, Чехия, Полша, Унгария, Румъния, Германия, Австрия.
Всички тези държави са членки на Европейския съюз (ЕС), но очевидно за някои от тях важат по-особени правила и има различно отношение към потребителите там.
"Продуктите с по-ниско качество са предназначени за така наречените "нови" еврочленки", коментира пред EurActiv председателят на Управителния съвет на словашката асоциация Милош Лауко. По думите му в нито един от проверените случаи не е бил открит продукт с по-ниско качество на пазарите в Австрия и Германия.
Наблюдаваните продукти са напитките на Coca-Cola, шоколадите Milka, черен и червен пипер с марката Kotanyi, разтворимо кафе Nescafé Gold, кафе на гранули Jacobs Kronung и кафе еспресо Tchibo.
Всички тези продукти са били тествани в словашки лаборатории, акредитирани от Националния ветеринарно-хранителен институт.
Според изнесените данни само шоколадите Milka запазвали качествените си показатели във всички изброени държави. Най-голямо разминаване по страни пък е открито при продуктите Kotanyi.
Въпреки че Kotanyi пакетира в една-единствена фабрика продукция за всички пазари, съдържанието на опаковките в супермаркетите варирало в зависимост от еврочленката.
Така например пиперът с тази марка, купен в Унгария, Словакия и Австрия, е бил с по-голяма влажност от нормалното, а в България съдържал прекалено голям процент на смачкани или повредени зрънца.
Подправката червен пипер в България пък съдържала само 108,9 г екстрат от червен пипер на кг спрямо почти 140 г на кг в същата опаковка в Австрия.
Потърсена за коментар, Елизабет Волтмър, оглавяваща контрола на качеството в Kotanyi, казва пред EurActiv: "Имаме единен стандарт, към който трябва да се придържат всички наши продукти. Засечените разлики могат да бъдат обяснени само с различни партиди на изходните материали, различното време на производство и [...] вариациите в оборотните периоди".
"Предизвикателство е да се запазят определените стандарти на качество от година на година, но въпреки това успяваме да отхвърлим стоките, които не достигат до нашите изисквания. Нямаме абсолютно никакво намерение да продаваме различно качество в различните държави", казва Волтмър.
Кола с различен вкус?
Що се отнася до Coca Cola, тестовете са потвърдили оплаквания от много потребители, че версиите на безалкохолната напитка, продавани в Словакия, Унгария, България и Румъния, съдържат изоглюкоза, направена от царевица, която е доста по-евтина от обикновената захар (захароза), добавяне в напитките в Германия, Австрия, Полша и Чехия.
"Нашите продукти са направени по едни и същи високи стандарти из цяла Европа и в целия свят, базирани на рецепта, която се използва от 125 години. В някои държави използваме различен тип подсладители, но това няма влияние върху качеството на продукта", казва Иболя Шабо, главен мениджър на комуникациите в европейското подразделение на Coca Cola.
От компанията допълват, че изоглюкозата се използва и в САЩ и твърдят, че несъответствието се дължи на технически съображения в производствения процес.
Словашката асоциация на потребителите, която лобира за подобряване на правата на потребителите и тяхната информираност в страната, подчертават, че ако компаниите дават гаранции за качество, то те би трябвало да бъдат изпълнявани във всяка страна, в която се прави разпространение.
Резултатите от направените тестове са предадени на европейския комисар по здравеопазване и защита на потребителите Джон Дали по време на скорошно негово посещение в Словакия.
От представителството на Европейската комисия в Словакия, което всъщност е финансирало проучването, казват, че предстои Брюксел да реши какво да предприеме във връзка с разкритията.
От EurActiv казват, че не са успели да получат коментар по случая от представителите на Tchibo, Nestlé и Kraft Foods (притежаваща марките Milka и Jacobs Kronung).