Потребители второ качество?

У нас и в региона се пласират нискокачествени продукти, компаниите отричат

по статията работи: Нели Минчева | 13.04.2011 | 15:06

Мултинационалните компании за храни и напитки имат честа практика да опаковат по един и същи начин продукти с високо и с по-ниско качество и да изпращат нискокачествените в страни като България.

Вероятно немалко от често пътуващите в чужбина български потребители са имали съмнения по този въпрос, тъй като се случва наличен на нашия пазар продукт да има съвсем различен вкус в друга държава. Сега вече е ясно – съмненията ни не са били неоснователни, поне според проучване, осъществено от Словашката асоциация на потребителите.

В изследването им са включени няколко вида продукти, продавани в един и същи търговски вид в супермаркети на следните пазари: Словакия, България, Чехия, Полша, Унгария, Румъния, Германия, Австрия.

Всички тези държави са членки на Европейския съюз (ЕС), но очевидно за някои от тях важат по-особени правила и има различно отношение към потребителите там.

"Продуктите с по-ниско качество са предназначени за така наречените "нови" еврочленки", коментира пред EurActiv председателят на Управителния съвет на словашката асоциация Милош Лауко. По думите му в нито един от проверените случаи не е бил открит продукт с по-ниско качество на пазарите в Австрия и Германия.

Наблюдаваните продукти са напитките на Coca-Cola, шоколадите Milka, черен и червен пипер с марката Kotanyi, разтворимо кафе Nescafé Gold, кафе на гранули Jacobs Kronung и кафе еспресо Tchibo.

Всички тези продукти са били тествани в словашки лаборатории, акредитирани от Националния ветеринарно-хранителен институт.

Според изнесените данни само шоколадите Milka запазвали качествените си показатели във всички изброени държави. Най-голямо разминаване по страни пък е открито при продуктите Kotanyi.

Въпреки че
Kotanyi пакетира в една-единствена фабрика продукция за всички пазари, съдържанието на опаковките в супермаркетите варирало в зависимост от еврочленката.

Така например пиперът с тази марка, купен в Унгария, Словакия и Австрия, е бил с по-голяма влажност от нормалното, а в България съдържал прекалено голям процент на смачкани или повредени зрънца.

Подправката червен пипер в България пък съдържала само 108,9 г екстрат от червен пипер на кг спрямо почти 140 г на кг в същата опаковка в Австрия.

Потърсена за коментар, Елизабет Волтмър, оглавяваща контрола на качеството в Kotanyi, казва пред EurActiv: "Имаме единен стандарт, към който трябва да се придържат всички наши продукти. Засечените разлики могат да бъдат обяснени само с различни партиди на изходните материали, различното време на производство и [...] вариациите в оборотните периоди".

"Предизвикателство е да се запазят определените стандарти на качество от година на година, но въпреки това успяваме да отхвърлим стоките, които не достигат до нашите изисквания. Нямаме абсолютно никакво намерение да продаваме различно качество в различните държави", казва Волтмър.

Кола с различен вкус?

Що се отнася до Coca Cola, тестовете са потвърдили оплаквания от много потребители, че версиите на безалкохолната напитка, продавани в Словакия, Унгария, България и Румъния, съдържат изоглюкоза, направена от царевица, която е доста по-евтина от обикновената захар (захароза), добавяне в напитките в Германия, Австрия, Полша и Чехия.

"Нашите продукти са направени по едни и същи високи стандарти из цяла Европа и в целия свят, базирани на рецепта, която се използва от 125 години. В някои държави използваме различен тип подсладители, но това няма влияние върху качеството на продукта", казва Иболя Шабо, главен мениджър на комуникациите в европейското подразделение на Coca Cola.

От компанията допълват, че изоглюкозата се използва и в САЩ и твърдят, че несъответствието се дължи на технически съображения в производствения процес.

Словашката асоциация на потребителите, която лобира за подобряване на правата на потребителите и тяхната информираност в страната, подчертават, че ако компаниите дават гаранции за качество, то те би трябвало да бъдат изпълнявани във всяка страна, в която се прави разпространение.

Резултатите от направените тестове са предадени на европейския комисар по здравеопазване и защита на потребителите Джон Дали по време на скорошно негово посещение в Словакия.

От представителството на Европейската комисия в Словакия, което всъщност е финансирало проучването, казват, че предстои Брюксел да реши какво да предприеме във връзка с разкритията.

От EurActiv казват, че не са успели да получат коментар по случая от представителите на Tchibo, Nestlé и Kraft Foods (притежаваща марките Milka и Jacobs Kronung).


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


15 Pavel Velev 14.04.2011 | 10:09
За съжаление техното второ качество в много от случаите е доста по-добро и безвредно от нашето първо!
14 V D 13.04.2011 | 15:58
Дължи се на качеството Бориславе. Щом при нас цените са по ниски, значи има нещо, което не е наред с тях, а не че някой се е погрижил да са по-ниски от тези в Европа.
13 Петър Стоянов 13.04.2011 | 15:53
Второ качество потребители, от тук следва, че сме второ качество хора ли ? Склонен съм да се съглася с това изследване. В България можеш да си купиш различни видове "кока-кола", дори според опаковката (някаква кола, правена в Румъния). Разлика в кафето има, определено, няма как да няма, тъй като ако в Германия продуктът струва 2,5 евро, то в България го купуваме за около 2.5 лева. Ясна Ви е разликата в качеството от там!
12 Данчо Георгиев 13.04.2011 | 15:53
Така е, като искаме всичко да ни е на далавера, или както пишат по супермаркетите: "Промоция", ще ядем на Европа боклуците. Караме им старите коли, ядем им второто качество храна. За качествената храна се плаща повече, поне в Европа е така. Ами то май и държавата ни е второ качество.
11 Borislav Bonev 13.04.2011 | 15:53
Имаше една реклама: "...и един мармот завива шоколада в станиол...". Явно го завива в станиол само за едни, за други го завива в каквото намери. Въпреки, че изследването оправдава шоколадите Милка, цените им са различни с тези на австрийския пазар. Това според Вас на какво се дължи ?
10 Живка Илиева 13.04.2011 | 15:46
Така е, Стамена. У нас продуктите с изтичащ, дори изтекъл срок на годност, се избутват или просто по-напред на щандовете, или се предлагат като промоция. Жалко е, че ни тъпчат с боклуци - въпросния царевичен глюкозен сироп го срещам в състава на все повече храни, при това огромна част от произвежданата царевица е ГМО! На големите компании отдавна не може да се има вяра, въпреки прекрасните им и изпълнени със загриженост за семейството ни реклами.
9 Георги Петров 13.04.2011 | 15:45
Лично съм бил свидетел на това, как се лепи стария етикет на дадена стока и как се слага нов с "удължен период на консумация". Това според мен си е чисто престъпление и трябва да се наказва по много строг начин.
8 Стамена Георгиева Георгиева 13.04.2011 | 15:43
Всички супермаркети пускат на промоция храната, на която и изтича срока на годност и това го знаем всички. На много места също залепят нови етикети върху вече съществуващия на който пише, че наближава крайният срок за консумация. Няма да споменавам магазини, лично съм го виждала, а и мои познати работили в тях са ми казвали, че ги карат да лепят етикетите отгоре и да внимават да си личи.
7 V D 13.04.2011 | 15:42
Не става въпрос дали можем или не можем да различим добрата от лошата. А как да я различим като не ни се предлага добра, а второ качество?
6 Станимира Георгиева 13.04.2011 | 15:41
Като цяло, оправданията им са изключително плоски и повърхностни. Защо просто не ги признаят, та да си го знаем и ние - така или иначе пристрастяването към Колата си е факт по целия свят, независимо от какво е какъв вкус има.
5 Криси Митева 13.04.2011 | 15:41
Смешна работа, като цяло не само хранителните продукти са с ниско качество, но и дрехите и обувките. Винаги предпочитам да си купя нещо "родно", поне знам че си е направено от българи и е хубаво и здраво в повечето случаи!
4 Ани Г. 13.04.2011 | 15:41
"Засечените разлики могат да бъдат обяснени само с различни партиди на изходните материали, различното време на производство и [...] вариациите в оборотните периоди"." "Също и насочения износ към определените държави", е допълнението тук! Хайде стига, явно ни мислят за много глупави и древни. Както и тези от Кока-Кола, с тяхната 125 годишна рецепта вече прекалиха, какво само я раздуват наляво и надясно..ясно е че е така, всички сме пили кола различна от тази в България!
3 Пролет Генадиева 13.04.2011 | 15:36
Статията е много дълга и докато прочетеш всичко забравяш началото. Ясно е , че в България хранителните продукти не са с най-високо качество и ето тази статия го доказа.Специално "Милка" е една от най-известните марки по цял свят, не ми се вярва,че тя произвежда продукти с второ качество. Всеки един потребител може да различни хубавата от лошата храна, не сме толкова глупави, за да не разбираме какво става.
2 V D 13.04.2011 | 15:35
Всеки, който е пътувал в чужбина се е уверил, че там храната е много по-добра и по-качествена от тази която ядем в България. Не знам на какво се дължи това, но е факт.
1 Златка Стоева 13.04.2011 | 15:23
Компаниите може да отричат, но е факт, че масово се предлагат ниско качествени стоки. В Англия в хранителната верига TESCO храните с изтичащ срок на годност се отделят и предлагат на по-ниска цена, като се упоменава, че срокът им изтича в близките дни. Така хората могат сами да си преценят дали да ги закупят.

ТВ програма

Кино

  • Сега Господин Тау тв филм /32 епизод/п/
  • 04:00 Арт детектив рубрика за лайфстайл и...
  • 04:15 Олтарите на България
  • 04:25 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 05:10 Още от деня коментарно предаване /п/
  • 05:40 Телепазарен прозорец
  • 05:55 Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:20 100% будни сутрешно токшоу с...
  • Сега "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Ослепително слънце" - сериал /п./
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - информационно...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Златно момче" - сериал, с.2, еп.13...
  • Сега "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.