Жаден си – просто заставаш на чешмата, взимаш си чаша и си наливаш. И пиеш. Водата на София е една от най-добрите в Европа и е годна за директна и ежедневна консумация. Това е недостъпно за много хора по света и особено за тези, които са принудени да живеят в големите градове.
А в летни месеци това е особено приятно и практично. Само преди дни "Софийска вода" напомни на своите клиенти, че трябва да увеличат консумацията на вода в горещините. Предупреждението едва ли е с цел да плащаме по-високи сметки, но то ни провокира да попитаме как се следи качеството на водата в столицата. Разговаряме с Теодора Тодорова, мениджър "Управление на качеството в "Софийска вода".
Каква вода пият столичани?
- Водата, която пият столичани, е с отлични качества и отговаря на всички нормативни изисквания, определени както в българското законодателство, така и в европейската директива за водите.
Еднаква ли е водата в различните райони на София?
- Водата в различните райони на града е с еднакво добри показатели за качество. Разбира се, има някои разлики като числови стойности, защото ние ползваме различни водоизточници.
Според това на колко района се дели града?
- Най-общо концесионната област може да се раздели на два района. Единият се захранва предимно от източник язовир "Бели Искър". От там се черпи около 20% от водата, която постъпва в столицата и по-точно в районите, разположени под Витоша – Бояна, Драгалевци, Горна Баня. Втората област – останалите около 80% - са от язовир "Искър".
Как се осъществява процесът на пречистване?
- Пречистването на водите, предназначени за питейно-битовото водоснабдяване, преминава през няколко етапа, които са дефинирани от самата категория на водата във водоизточниците. В нашия случай категорията на суровата вода е А2, което налага пречистването да преминава през филтрация, калкулация и дезинфекция. Като по този начин се осигурява постигане на качествените характеристики, изисквани от Наредба 9, и съответно както на физико-химичните, така и на микробиологичната безопасност на питейната вода.
Какъв е контролът?
- Контролът се осъществява от акредитираната лаборатория на "Софийска вода". Вземат се проби с определена честота, отново от дефинирана от нормативните изисквания. И тези проби се анализират от сектор "Питейни води" на лабораторно-изпитвателния комплекс.
На какъв период се прави това?
- За водопроводната мрежа мониторингът се осъществява ежедневно. Има 78 точки във всички райони на София. В зависимост от водните количества, които се потребяват в тези райони, е изчислена честотата, с която се вземат проби от тези пунктове. Средно на ден се анализират между 15 и 20 проби питейна вода. Допълнително има мониторинг при пречиствателните станции и при обслужващите резервоари, така че да можем да следим движението на питейна вода от пречиствателната станция до края - при консуматора.
Какво представляват тези 78 точки?
- Това са 78 адреса на територията на концесионната област, които са съгласувани със Столичната регионална здравна инспекция и това са предимно заведения за обществено хранене, хранителни магазини, обществени места. Изискването е качеството на водата да съответства на изискванията при крана, от който нашите клиенти наливат вода. Взетите проби се изследват в лабораторията. Поради това имаме достатъчно надеждна информация и мога да твърдя, че водата е с отлични качества и напълно безопасна за пиене.
Има ли оплаквания от качеството на водата от столичани?
- Тези случаи не са много, но има и такива оплаквания. Повечето от тях не са основателни, но ние сме длъжни да извършим проверка при всяко едно оплакване.
Какъв е процесът на проверка по сигнал. Може ли един обикновен гражданин да подаде такова оплакване ако се съмнява?
- Всеки един клиент може да подаде оплакване – по телефон или писмено във всеки един център за обслужване на клиенти на "Софийска вода". Това оплакване се регистрира от и постъпва в лабораторията като искане за проверка, взима се проба от съответния адрес като няма значение в кой район на града е. Ако клиентът желае да предостави достъп до собствения си имот, то проба се взима и от апартамента, от неговия кран, така и контролна проба от крана на общия водомерен възел. Това се прави, за да се установи ако има някакво отклонение от нормите, дали то се дължи на вътрешносградната разпределителна инсталация или на подаваната вода до съответния обект. Това е процесът, но има много случаи, в които при подадена жалба след това не ни се предоставя достъп до самия имот, за да вземем проби за анализ.
Предоставяте ли данните от изследванията на клиентите си?
- Отговорът към клиентите следва начина, по който оплакването е постъпило. Ако жалбата е писмена, би следвало да се отговори писмено, ако жалбата е подадена устно, по телефона и клиентът е пожелал информацията да му се върне по телефона, това може да стане и по този начин. Ако клиентът е пожелал да получи данните и това е възможно. Ако го интересува дали има или няма отклонение, дали водата му е мътна или проста така му се струва, ще получи информацията по този начин. Но ако го интересува каква е стойността на конкретен показател, ние сме задължени да предоставяме достатъчно надеждна и актуална информация за качеството на питейната вода.
Качеството на водата, която си сипваме, не се определя само от пречиствателните станции, а зависи и от състоянието на самите тръби вътре в сградата, нали?
- Да, така е, в районите и в жилищните сгради, където вътрешната разпределителна инсталация е доста стара и ако консумацията на вода е ниска, дори и само за някакъв период от годината, например лятото, често водата застоява и при пускане се вижда нещо, не особено приятно, а и годно за консумиране. Категорично обаче това не се дължи на пречистването, което прилага "Софийска вода", а на вътрешно сградната разпределителна инсталация. Моята препоръка е, за да могат клиентите да се радват на чудесното качество на питейната вода, която ние доставяме, да си подменят вътрешно сградната инсталация. Те веднага ще усетят разликата.
Това означава всеки собственик да си смени тръбите в апартамента...?
- Да, тези тръби, но също и тръбите на цялата инсталация в сградата, т.е. и вертикалните щрангове. Когато има подадено оплакване за качеството на водата правим сравнение – за качеството на водата вътре в сградата и тази, която подаваме към самата сграда. Често има разминаване, което се дължи точно на остарели тръби, но вътре в сградата. Тяхната поддръжка е отговорност на собствениците.
"Софийска вода" ежедневно прекъсва водоподаването в райони на София, това ще продължи ли и през лятото?
Две са причините да има прекъсвания. Едната е аварии на остарялата водопроводна мрежа, а в някой райони на София мрежата е изключително амортизирана от времето. Това причинява множество и то чести аварии. Това е едното направление, в което работи "Софийска вода" - подмяната на тези участъци. Когато е обосновано там се извършват и по-сериозни реконструкции на дадени участъци.
Другото направление е цялостна реконструкция на част от мрежата, там където съществува опасност от аварии или от влошаване на характеристиката на доставяната питейна вода. Прекъсванията са доста неприятни действително, за което "Софийска вода" неизменно и предварително се извинява на своите клиенти. Това, което стои обаче зад тези прекъсвания, е нашата цел ние да можем да предоставяме най-добро качество на услугата в дългосрочен план.
Предвиждате ремонти през целия летен сезон?
Това, което е направено през 2011 година като инвестиции, е на стойност 29 милиона лева, насочени към рехабилитация на 52 километра водопроводи. За 2012 година също се предвидени такива инвестиции, които до края на годината трябва да достигнат 25 милиона лева. Тези инвестиции целят да намалят броя на авариите и наистина да осигурят една устойчива в дългосрочен план услуга.
И в заключение - столичани могат спокойно да пият вода от чешмата?
Нашите клиенти могат да са уверени в доброто качество на питейната вода. Дори бих препоръчала да се пие вода от чешмата. Първо, защото тя е много по-евтина, и второ, водата е с необходимостите качества. Питейната вода не натоварва организма с допълнителни соли и минерали и ако няма здравословни причини, които налагат консумацията на минерална вода, купуването й е излишно като разход. Щастливци сме, че можем да си налеем чаша вода от чешмата, която да изпием без да се притесняваме за качеството й.