Разрешената максимална скорост по магистралите да бъде намалена от 140 км/ч на 130 км/ч. Това предлагат експерти по пътна безопасност, съобщава в. "Труд".
В България до края на 90-те години разрешената скорост по магистратите бе до 120 км/ч и беше увеличена до 130 км/ч. Последното вдигане на 140 км/ч стана в началото на 2012 г.
Първоначално поправката трябваше да засяга само новопостроените отсечки от "Тракия", "Хемус" и "Люлин". Но окончателно разрешените 140 км/ч влязоха в сила за всички магистрални отсечки, в които няма знаци за други ограничения на скоростта.
Председателят на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров посочва, че допустима скорост от 140 км/ч позволява на всеки шофьор да вдига до 150 км/ч. Така е, защото КАТ не налага глоби за превишения до 10 км/ч над разрешената скорост.
"Нито възрастта и състоянието на автомобилния парк, нито качеството на магистралите у нас позволяват такива високи скорости", посочва Тодоров.
В Закона за движение по пътищата има и друг парадокс. Наказанието за движение извън населено място с до 20 км/ч над допустимите е 20 лв., а с до 30 км/ч. - 50 лв.
Шофьорите на предимно мощните и скъпите коли си позволяват да карат със 160-170 км/ч по магистралите, без да се боят от висока глоба за такава убийствена скорост.
В съседните ни страни нещата стоят по друг начин - в Гърция за превишение на скоростта с 20 км/ч глобата е 50 евро, а в Румъния - 85 евро.
1204 тежки катастрофи с 20 загинали и 244 ранени са станали през миналата година по българските магистрали, сочи статистиката на КАТ. През 2012 г. злополуките са 1040, жертвите също 20, а ранените - 195.
На 31 март станаха и две верижни катастрофи на автомагистрала "Тракия", при които загинаха двама и 16 бяха ранени.