Готовността на страната ни да започне производството и да насърчи употребата на така наречените "чисти" коли у нас беше заявена на конференцията "Електромобилите – предизвикателствата на новата мобилност". Европейски страни от своя страна споделиха своя опит и добри практики по отношение на "колите на бъдещето". Как се случват нещата в други страни и може ли да почерпим от техния опит?
Швеция:
120 хил. електрически автомобила се движат по улиците на Стокхолм в момента. Те представляват 12% от общия автопарк. Всички общински превозни средства за "чисти". 65% от шведите имат достъп до зарядни устройства за тези автомибили. На 15 февруари предстои общинският съвет в шведската столица да определи специални паркинги за електромобили и да разреши безплатното им паркиране на общинските паркинги.
Такситата–електромобили имат предимство на гарата и летището в Стокхолм – не чакат на стоянката, а заемат първите места, пред обикновените таксита.
Сред потребителите на "чисти" автомобили са големи компании като IKEA, DHL, Coca Cola, както и много хотели. Проучване, направено сред 100 фирми през май 2010 г., е показало, че бизнесът има интерес да закупи 14 хил. електромобила.
От догодина в Стокхолм предстои въвеждането на хибридни камиони Mercedes и Volvo.
Холандия:
В Ротердам експериментират с "чисти" автомобили (най-вече конвентирани) от 15 години. Управата на града си е поставила като цел до 2014 г. 25% от общинския парк да е от електромобили. В града се провеждат търгове за обществени поръчки и имат публично частен консорциум за тези коли.
Като мярка за насърчаване на потреблението на електрически автомобили в началото е била възприета практиката да се инсталира зарядно устройство в жилището или офиса на купувача.
В града разполагат с хибриден автомобил за чистене на улиците на стойност около 300 хил. евро (около 10 пъти по-скъп от обикновените такива коли). Тази година предстои да стартира пилотен проект между общината и електроразпределителните дружества. 75 автомобила ще бъдат предоставени на потребителите като целта е да се определят характеристиките на шофирането, моделите на пробег, разходите за поддръжка и удовлетворението на потребителите.
Великобритания:
Във Великобритания схемата за субсидиране на покупка на електромобил се управлява от Службата за нискоемисионни МПС (OLEV). "Чистите" коли не се облагат с акцизен и общ данък.
В Лондон и Милтън Kийнс през декември миналата година е започнала втората вълна на изграждане на подходящата инфраструктура за електромобили. Стойността на една зарядна колонка варира от 1000 до 25 000 лири. Колонките предоставят мощност от 3 kW като е възможно да минат на 7 kW.
Що се отнася до потребителите, в началото те са плахи и зареждат електромобилите си, но до 2-3 месеца напълно свикват с тях.
Германия:
От немската компания RWE очакват 300 000 електромобила по пътищата до 2015 г. Като цяло обаче компанията е умерена и прогнозира малък дял на електрическите автомобили на пазара през следващите 20 – 30 години.
През май 2010 г. правителството е направило платформа за разработка на пазара на електромобили и очаква през 2020 г. техният брой да достигне 1 милион.
Португалия:
Португалия развива програма за насърчаване на устойчивото развитие на електромобилите от 2008 година. Програмата се нарича MOBI.E и е отворена платформа за централизирано управление. В нея се канят частни компании, които инвестират в развитието на електромобилите – най-вече компании, които отдават коли под наем и супермаркети. Чрез електронна система потребителят може да се информира за най-близката зареждаща станция и да плати чрез карта за зареждане. Системата има покритие в цялата страна.
През юли 2010 е изградена първата станция за зареждане на електромобили в иберийската държава. До юни тази година се очаква броят на станциите да стигне 1350. В момента в Португалия се движат 200 електромобила, а до края на годината прогнозите са да станат 4-5 хиляди.
Съвети към София:
Представителите на европейските градове с традиции по отношение на електромобилите се обединиха около мнението, че стимулирането (данъчни облекчения, безплатно паркиране) на покупка на "чиста" кола води до временен успех, но обикновено търсенето пада, когато стимулите отпаднат.
Те ни посъветваха да прилагаме поетапен подход при въвеждането на електромобилите у нас, да реализираме проектите стъпка по стъпка и когато се види какво действа, да се разширява обхватът.