Около 4,7 млн. електромобила се очаква да пътуват по европейските пътища до 2015 г. В България в момента има едва 50 – 60 собственици на такива автомобила.
Това съобщи председателят на Индустриален клъстер Електромобили Илия Левков на конференция на тема "Електромобилите – предизвикателствата на новата мобилност". По време на конференцията бяха обсъдени пречките пред този тип автомобили у нас, намеренията за производство и консумацията на енегия.
Пречки пред електромобилите у нас
Основните спънки пред разпространението на електромобили у нас са липсата на нормативна уредба и на необходимата инфраструктура. В българското законодателство не съществува понятието електромобил. Такава кола не може да мине годишен техничен преглед, защото няма ауспух, заяви Левков.
В тази връзка от клъстера предлагат няколко мерки, които да насърчат използването на електромобили у нас – дефиниране на такъв автомобил като МПС в Закона за движение по пътищата, нулева ставка на ДДС за притежателя му, безплатно паркиране и обществени поръчки за електромобили за градски транспорт.
Що се отнася до липсата на инфраструктура, от компанията Renergy са се заели с изграждането на зарядни станции за електрическите автомобили. Тяхната цел е през първото тримесечие на годината да изградят 5 станции в София, като броят им да нарасне до 20 до края на 2011 г. Освен в столицата, фирмата планира поставяне на 6 – 10 зарядни станции и във Варна, Пловдив и Бургас.
Всеки, закупил електромобил, ще може да зарежда безплатно от тези станции в продължение на една година.
Линейки - електромобили
У нас тези автомобили най-вероятно първоначално ще бъдат въведени за обслужване на бизнеса, прогнозира Борис Янков от Автомотор корпорация. От дружеството ще вкарат на нашия пазар електромобили на база на Citroen jumper (такива са маршрутките и линейките например). Те ще се използват за междуселищни автобуси, хладилни фургони и линейки.
Предвиждат се три модула литиево-йонни батерии от 220 волта, като първият ще бъде за най-малък пробег, при градското каране например. Електромобилите ще развиват скорост между 60 и 120 км в час.
Електрически автомобили у нас ще произвежда и английската компания Zero Carbon 2020. Фирмата има цех в Стара Загора и е готовност да стартира малко мащабно, полуавтоматизирано производство. Инвестициите на фирмата у нас ще се осъществяват на етапи. Първоначалните капиталови разходи ще бъдат около 6.3 млн. евро, като се очаква да достигнат от 10 – 20 млн. евро, когато започнат да работят производствените линии.
В период на проучване на българския пазар е и компанията Liberty E Cars. Фирмата е разработили Range rouver с безжично зареждане и има поръчка за предоставяне на технология за 10 000 автомобила в Азия.
Колко енергия е необходима на електромобилите?
Изследване, проведено в Австрия, сочи, че ако ако се постигне 20% дял на елетромобилите, консумацията на енергия ще се увеличи с 3%, а въглеродните емисии от тези автомобили ще намалеят с две трети. Електрическата мрежа няма да бъде застрашена, уверява Никола Газдов от Renergy. Няма да са необходими и от големи разходи от гледна точка на производство на енергия, достатъчни ще са малки ВЕИ-системи. Електромобилите ще допринесат за така наречения ефект на негавата – непроизводство на електроенергия.
Имат ли електромобилите място на българските пътища?
Световните проблеми като замърсяване на околна среда, глобално затопляне и енергийните доставки имат една положителна страна – отварят нови търговски възможности. От които е добре да се възползваме и ние. Развитието на автомобилната индустрия може да "издърпа" икономиката. Навлизането на електромобилите ще доведе до увеличаване на енергийната ефективност, намаляване на необходимостта от доставки на петрол и разкриване на нови работни места.
Любопитен факт е, че през 1976 година е създаден първият български електромобил, а през 1988 година България е съучредител на световната организация на електромобилите. Е, сега е време да възродим интереса и подкрепата си към електрическите автомобили и по този начин да допринесем за благото на околната среда и родната индустрия.
Let's walk the walk together. Or drive it...*
* Нека да извървим заедно пътя. Или пък да караме. (заключителните думи на една от презентациите по време на конференцията "Електромобилите – предизвикателствата на новата мобилност").