2011 година - станахме ли по-здрави?

За новите открития в областта на медицината през изминалата година

по статията работи: iNews.bg | 02.01.2012 | 09:55
2011 година - станахме ли по-здрави?
Getty Images

2011-та година не беше никак лесна. Лекарите по цял свят трябваше да се справят с така познатите на всички вируси, но не липсваха и изненади.

Освен борбата с грипа, медиците бяха изправени пред предизвикателството Ешерихия коли. През май смъртоносният щам на бактерията Ешерихия коли се появи в германския град Хамбург. Първоначално като източник на заразата бяха посочени биокраставици от испански производители. Починаха повече от 40 души в Европа, като бактерията не пропусна и страната ни, за радост – без жертви.

Учените продължиха да се борят и с рака. През 2011-та година бе разработен нов кръвен тест, който може да открие една-единствена ракова клетка сред милиарда здрави клетки. Новата технология има потенциал да спаси или да удължи живота на болните, тъй като ще направи по-лесно откриването на туморите и ще помогне на лекарите да предписват точните лекарства.

Разработена бе и нов тип терапия, която може един ден да спаси милиони хора от мъките на традиционните методи. Т.нар. фотоимунотерапия използва чувствителен на светлина пигмент с добавен химикал, който е способен да убива раковите клетки. Тези вещества са поставени в антитела, които откриват туморите, когато върху тях попадне светлина.

Учените откриха и, че химикал, който се съдържа в минзухарите, "убива" раковите образования. Лекарството е напълно невредимо и без каквито и да било странични ефекти. Според учените, новото лекарство може да се справи с рак на гърдата, на простатата, на белия дроб и на пикочния мехур.

Световната здравна организация (СЗО) пък обяви през май, че мобилни телефони са канцерогенни - лъчението от клетъчните телефони може да причини рак. Учените смятат, че използването на мобилните устройства може да увеличи риска от рак при хората.

Месеци по-късно - през юни ново обширно проучване, провеждано в продължение на 18 години в Дания, съобщи, че дългото използване на мобилен телефон не увеличава риска от рак на мозъка. Според данните липсва връзка между мобилните телефони и мозъчните тумори, дори и при хората, които използват мобилен апарат от повече от 13 години.

Не липсваха и опити за откриване на лечение на диабет. Експерти смятат, че чрез обикновен кръвен тест можем да открием дали имаме диабет до 10 години преди първите симптоми на болестта да се проявят.
Чрез следенето на нивата на пет аминокиселини в кръвта учените са в състояние да идентифицират хората, които могат да развият диабет тип 2.

Учени от Оксфордския университет пък откриха ген, свързан със заболяването втори тип диабет и нивата на холестерола. Според проучването този ген всъщност контролира "поведението" на другите гени, свързани с мастната тъкан в тялото.

Ваксина може да направи революция в лечението на СПИН, след като испански учени откриха начин да "превъзпитат" имунната система на организма да атакува вируса на ХИВ. Изследователи смятат, че са в състояние да намалят нивото на вируса, с помощта на индивидуално лечение. Те се надяват и в крайна сметка да заменят скъпото лечение с медикаменти, което в момента се използват.

В края на годината пък американски учени откриха мощно ново средство за превенция от HIV - нова молекула, която разгражда протеиновата обвивка на вируса.

Японски учени пък разработиха прост и почти мигновен кръвен тест, който може да диагностицира депресия. Новото откритие може да помогне за по-лесното и бързо установяване на депресия, ако се използва по време на редовните медицински прегледи.

Надеждите за лечение на мигрената се увеличиха и след като учени откриха три гена, свързани с мигрената. Те открили част от ДНК, която се смята за причинител на главоболието при жените. Това помага да се обясни защо те страдат по-често от мигрена, отколкото мъжете.

Учени откриха през 2011-та година 13 нови гена, които предразполагат към сърдечни заболявания. Изследователите се надяват откритието да помогне в борба със сърдечно-съдовите заболявания.

Не липсваха и открития от естетически характер. Британски специалисти разработиха хапче "чудо", което въздейства върху процесите на стареене и предпазва от появата на бръчки. Хапчето ще включва антиоксиданти, съдържащи се в плодовете, зеленчуците, червеното вино и зеления чай.

2011-та година донесе и още една радостна новина - учените откриха еликсира на живота или как да останем завинаги млади. Според тях лекарството ще противодейства на ефектите на преждевременното остаряване на кожата и може да удължи човешкия живот с повече от едно десетилетие. Хапчето "завинаги млад" е създадено от химикал, намерен в почвата на Великденските острови, едно от най-далечните кътчета на Земята, намиращо се на 2000 мили от бреговете на Чили.

И извън всички медицински открития и чудеса, които медицината може да ни предостави, учените изненадоха с новината, че смехът е най-доброто лекарство. Да се посмеем с приятели наистина помага да се справим с болката, показа ново международно изследване.

Учените са категорични – 15 минути забава с приятели притъпяват усещането за болка с 10%. Изискването обаче е да се смеем истински, а не просто да се усмихнем на някоя шега.

И тази година бяха раздадени награди - Нобелова награда за медицина или физиология беше поделена от трима учени - Брус Бойтлер, Жул Хофман и Ралф Стайнман за по-доброто разбиране на имунната система,.

За работата си върху задействането на вродения имунитет Бойтлер и Хофман получиха престижната награда. Стайнман пък беше отличен за откриването на дендритните клетки и ролята им в механизмите на наследствения имунитет.

Награждаването, което се състоя на 3 октомври, бе помръчено - оказа се, че Ралф Стайнман е починал на 30 септември, а комитетът обяви наградата, без да знае за кончината му. Правила, приети през 1974 г., не позволяват на Нобеловия комитет да връчва наградите посмъртно, освен ако смъртта не е настъпила след обявяването на наградата.

В крайна сметка бе взето решение Нобеловата награда за медицина или физиология за 2011 г. да бъде присъдена на канадския учен Ралф Стайнман, въпреки смъртта му от рак на панкреаса.

Коментари

2 d.krumova _ 05.01.2012 | 12:06
Интересен обзор на здравната ни еволюция, но както казва Стамена, всички сензационни открития все още звучат твърде нереално и граничещи с фантастичното. От гореизброените, единственото лечение, което можем да си позволим на този етап и което е напълно достъпно е смехотерапията. Дори бяха открити не един и два центрове по смехотерапия из страната. Но и този факт не предизвиква особен интерес сред нас.
1 Стамена Георгиева Георгиева 03.01.2012 | 09:10
И станахме ли по-здрави? Не мисля! Намират се лекове за много болести, ама не могат да стигнат до всички болни и те продължават да умират. В България все по-трудно се доверяваме на лекарите и то по обясними причини, така че подобни новини никак не могат да ме зарадват. Истина не е хубава, но живота е много коварен.

• Сега Натисни F1 образователна поредица...