Здравната каса (НЗОК) ограничава конкуренцията на пазара на лекарства и лишава пациентите от избор. Това се посочва в становище на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).
Производството пред антимонополния орган е образувано по искане на няколко търговци на медицински изделия за болничната и извънболничната помощ. НЗОК заплаща част от медицинските изделия, като сърдечни клапи, коленни и тазобедрени стави, кохлеарни импланти, тест ленти за глюкомери и др., необходими на здравноосигурените граждани при тяхното лечение.
Според експертите от КЗК методиката, по която се договаря стойността, до която се плащат от НЗОК медицинските изделия в условията на болничната и извънболничната медицинска помощ, влияе негативно на конкуренцията на пазара и е в ущърб на здравноосигурените пациенти.
Един от ефектите, констатиран от комисията, е съдържанието на дискриминационни условия за допускане на участници до процедурата по договаряне. Условията обаче били в противоречие с националното и европейското право на конкуренция и ограничавали участието на пазара на реимбурсирани медицински изделия на настоящи или потенциални търговци.
Пример за такива условия е изискването за участие в процедурата кандидатите да представят доказателство за заплащане на конкретното лекарство от обществен фонд в поне три от страните членки на Европейския съюз, при условие че то не е произведено в България. Също така и изискването за проведени поне две клинични изпитвания за медицински изделия, прилагани в условията на болничната медицинска помощ.
От КЗК посочват, че методиката променя съществувалия до момента реимбурсен модел по отношение на медицинските изделия, като забранява възможността за доплащане от страна на пациента на изделия, които са по-скъпи от договорените от НЗОК. Експертите са на мнение, че ефектът от промяната на реимбурсния модел ще доведе до затваряне на пазара на такива медицински изделия и до ограничаване на конкуренцията на него. Липсата на възможност за доплащане пък оставяла извън реимбурсния пазар тези производители или търговци, чиито лекарства са по-качествени, иновативни или технически усъвършенствани и съответно по-скъпи от договорените от НЗОК.
В документите не били посочени и пълни, точни и ясни спецификации за договаряните медицински изделия, като липсва и прозрачна процедура за определяне на стойностите на изделията, които НЗОК ще реимбурсира. По мнението на КЗК това поставяло под съмнение обективността в договарянето между самите участници.