За пръв път от 20 години питейната вода е по-популярна от газираните напитки в САЩ, установи изследване на отрасловото издание "Beverage Digest", цитирано от световните агенции.
Според изготвената класация първото място в ранглистата на любимите напитки на американците заема обикновената чешмена вода. След големите рекламни кампании през 80-те години на миналия век, проведени от такива гиганти като "Кока-кола" и "Пепси", газираните напитки бяха лидерите по популярност в САЩ.
Тяхното потребление достигна своя пик през 1998 година, допълва БТА. Тогава всеки жител на страната е изпивал средно по 204 литра газирани напитки годишно.
За сравнение ежегодната консумация на вода на глава от населението е била 159 литра.
Но в последните години нещата коренно се промениха. Лекарското съсловие единодушно посочи с пръст газираните напитки като главни виновници за затлъстяването, водещо след себе си до куп болести. И това подейства.
Американците започнаха да купуват по-малки количества подсладени газирани напитки. За това подпомогна и продажбата на вода в бутилки, които бе по-удобно да бъдат носени със себе си. Преди това тя можеше да бъде купена само в големи обеми.
По данни на Beverage Digest сега на всеки жител на САЩ се пада средногодишна консумация от 166 литра газирани напитки, което е със 17% по-малко, отколкото през 1998 година. В същото време обемът на потреблението на вода за пиене е нараснало с 38% - до 219 литра годишно.
От тях 79 литра се падат на негазираната бутилирана вода, 140 литра на чешмената вода, а също така на газираните, ароматизираните и витаминизираните води. Но според експертите бутилираната вода едва ли дълго ще запази лидерството си.
Еколозите твърдят, че масовото използване на пластмасови бутилки, в които тя се продава, нанася силна вреда на околната среда. В началото на тази година малкият град Конкорд в щата Масачузетс стана първото населено място в САЩ, където бе въведена забрана за продажбата на бутилирана вода в пластмасови разфасовки под 1 литър.