В края на миналата година общо 121 580 души в страната са сменили личния си лекар. Най-голям е техният брой в София – 24 230 души, а най-малък в Смолян – 957 души, съобщават от НЗОК.
Основните причини за смяна на личния лекар са прекратен договор с общопрактикуващ лекар, промяна на местоживеенето на пациента и лични предпочитания на здравноосигурените лица.
Всички здравноосигурени имат право да сменят личния си лекар два пъти годишно – през юни и през декември. При промяна на адреса по местоживеене, пациентът може да извърши смяната по всяко време на годината.
Хората, които пребивават в друго населено място за период от един до 5 месеца, трябва да направят временен избор на общопрактикуващ лекар (ОПЛ) на мястото, извън постоянното им местоживеене. Той се осъществява с регистрационна форма за временен избор на ОПЛ.
Формулярът се попълва от лекаря, който ще обслужва здравноосигурения за периода на пребиваването му на новото място. При изтичане на срока на временния избор пациентът автоматично се връща в списъка на постоянния си личен лекар.
Когато гражданинът пребивава в друго населено място за срок до 1 месец и се налага да получи медицинска помощ, може да се обърне към всеки общопрактикуващ лекар за съдействие.
В такива случаи НЗОК заплаща на общопрактикуващите лекари за инцидентно оказана медицинска помощ на пациенти, които не фигурират в пациентските им листи.
За да не заплащат гражданите нищо друго, освен потребителска такса, е необходимо да представят здравноосигурителната си книжка.
Здравноосигурените, на които е поискано да заплатят за оказаната им медицинска помощ при инцидентно посещение, задължително трябва да изискат от лекаря финансов документ за платените суми.
Ако смятат, че са нарушени правата им като пациенти, те могат да подават жалби до РЗОК, като в случаите на съмнение за неправомерно взети суми следва да приложат копие от финансовия документ, издаден от лечебното заведение.