В края на миналата седмица се разрази поредният скандал покрай възнаграждения на държавни служители от Министерство на здравеопазването (МЗ).
И въпреки че Програмата "Превенция и контрол на ХИВ/СПИН", финансирана от Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария е една от най-старите и работещи програми към МЗ, именно от там беше изваден списък с имена на експерти и техните възнаграждения.
Вчера (11 март) на специална пресконференция директорът на програмите, финансирани от Глобалния фонд, д-р Тонка Върлева отчете, че от 2004 година до началото на тази година в страната са постъпили над 41 милиона евро. Тази сума, или около 100 млн. лева, не са част от държавния бюджет, а са принос към него.
С искане за коментар по въпроса за това, доколко има злоупотреби в програмата, се обърнахме към д-р Елена Кабакчиева, председател на организацията "Здраве и социално развитие", както и дългосрочен консултант по компонент 5 "Работа в ромска общност" към програмите, финансирани от Глобалния фонд през Министерство на здравеопазването:
"Благодаря Ви за проявения интерес и възможността да изясня ситуацията. Да, аз съм дългосрочен консултант към Компонент 5 "Работа в ромска общност”. Точно затова организацията, в която работя - "Здраве и социално развитие” не си позволи да кандидатства за този Компонент, за да няма конфликт на интереси, въпреки че организацията има уникален опит в работата в ромска общност по тези проблеми. Нещо повече, нашият опит се предава задълбочено и всеотдайно години наред на всички организации, които работят в ромската общност по Програмите. По този начин в страната вече има десетки организации, които са добре подготвени наши конкуренти, когато се появи конкурс в областта на здравеопазването. Нашата организация не само, че не се е облагодетелствала от моята позиция на дългосрочен консултант, а напротив целенасочено създаваше професионални ресурси в цялата страна, каквато е целта на тези програми".
Организацията "Здраве и социално развитие" обаче сътрудничи и с други експерти по програма за превенция.
Това е по друг, отделен компонент (компонентите функционират като под-програми), насочен към превенция на ХИВ и сексуално предавани инфекции сред проституиращи, сме под-изпълнители за гр. София, тъй като работим по този проблем от 1994 г. В тази посока имаме много добра практика и сме били ангажирани многократно да я споделяме във всички страни в Европа. Процедурата за избор на под-изпълнители е на конкурентен принцип и кандидатите трябва да отговарят на условието да работят в града, в който се реализират дейностите в съответния компонент. Те се състезават по определени критерии, които описват опита, квалификацията и организационната устойчивост на кандидата да работи към съответната уязвима група/компонент.
Тъй като основната цел на програмата е да се бори за отлични резултати и въвеждането на най-добрите практики, естествено нашата организация беше избрана да изпълнява тези дейности в гр. София. Аз не съм участвала в комисията за подбор на организации в съответния компонент.
Има ли според Вас "скандал" в изнесените данни?
Според мен не може да има "облагодетелствани” подполучатели, защото ставката за възнаграждение е единна за всички доставчици на услуги, независимо дали работят в Монтана, Хасково или София. Същото се отнася и за всички други дейности. Просто не е възможно да се получи различно третиране към под-изпълнителите. В Програмите работят близо 60 неправителствени организации, които са много чувствителни по темата "конфликт на интереси" и без съмнение биха реагирали, ако има такъв проблем.