Ще можем да сменяме личния си лекар и по електронен път.
Това обясни инж. Таня Загорова, началник-отдел "Информационно осигуряване на извънболнична и болнична медицинска помощ" към Националната здравноосигурителна каса (НЗОК).
Това ще може да се случи благодарение на Персонализираната информационна система на НЗОК, която вече ще бъде достъпна с персонален код, а не само чрез електронен подпис, както беше досега.
Единственото условие за избора на общопрактикуващ лекар чрез системата е самите лекари да са дали съгласието за избор по този начин и да работят със Здравната каса.
Идеята на Персонализираната информационна система е да се създаде електронно пациентско досие, което да съдържа информация, достъпна за всеки отделен пациент.
Електронното пациентско досие ще съдържа няколко основни неща. На първо място това ще е извършеният избор на общопрактикуващ лекар. Гражданите ще виждат и информацията за извършените и отчетени дейности от изпълнителите на болнична помощ, на дентална помощ и данни за европейската здравноосигурителна карта.
В досието ще се вижда и статусът на извършената дейност, т.е. дали извършените прегледи и престоят в болница са заплатени или не.
Към това ще бъде добавена опцията и за избор на общопрактикуващ лекар онлайн, както и информация за ползване на медицински услуги от здравноосигурените лица.
Достъпът до здравна информация ще става в реално време, при условие, че всички договорни партньори на НЗОК се отчитат по график.
Гражданите ще бъдат уведомявани чрез имейл или SMS за промените в информацията им. Ако има несъответствие в данните, е нужно да се подаде жалба към РЗОК, а след това ще бъде направена проверка по случая.
За да има достъп до системата, всеки гражданин трябва да отиде до най-близкото РЗОК и да вземе свой уникален код за достъп. Той ще се получава лично, срещу показване на документ за идентификация. Тези, които преди са ползвали системата чрез електронен подпис, могат да продължат да го използват, но могат и да вземат свой код. РЗОК ще започнат издаването на кодове от 15 април.
От Здравната каса призоваха гражданите да бъдат активни и да има обратна връзка, така че системата да бъде подобрена, ако има нужда. Освен това увериха, че личните данни ще се пазят добре.
Целта на проекта е повишаване качеството на обслужване на системата на Здравната каса. Благодарение на това ще има прозрачност за осъществяваните процеси и процедури, както и на публичното разходване на средствата. Проектът е част от политиката на електронното правителство, където електронното здравеопазване е един от основните приоритети. Идеята е пациентът да бъде поставен в центъра на здравното обслужване.
Чрез Персонализирана информационна система на НЗОК България ще направи стъпка в посока присъединяване към европейското здравно пространство.
По думите на управителя на НЗОК д-р Пламен Цеков пускането на услугата е било отложено във времето заради бурните събития в държавата. Проектът е реализиран на базата на обществена поръчка от 2011 г.