Скенерите на летищата излъчват съвсем малко количество радиация, която не представлява почти никаква опасност за здравето хората, дори и за честите пътници във въздушния транспорт. Това съобщава Ройтерс, цитирайки изявление на американски учени, направено в понеделник.
Изследването може да помогне за намаляването на страховете на пътниците, които са достатъчно изплашени от докладите за радиацията, отделяна от разрушената ядрена централа в Япония.
"Има огромна разлика в супер ниските и много високите нива на радиация, които биват излъчени по време на ядрена авария", обяснява д-р Ребека Смит-Байндмън, професор в Университета на Калифорния в Сан Франциско. "Заради това, че и двете се наричат радиация, се изкушаваме да ги поставяме в една и съща категория. Това е грешка."
По думите й ядрената криза в Япония е засилила страховете от радиацията, но човек трябва да премине поне 50 пъти на летищен скенер, за да бъде изложен на толкова радиация, колкото един стоматолог е изложен на рентгенови лъчи. Според нея, когато се използват правилно, дозите радиация от тези машини са изключително ниски.
Някои пътници и самолетни екипажи са изразили опасенията си заради многократното излагане на радиация от скенерите за проверка, които се използват за откриване на забранени предмети у пътниците. Но се оказва, че само един тип летищни скенери подлагат хората на йонизиращи лъчения, подобни на рентгеновите лъчи, използвани в медицината.
За да направи оценка на риска от използването на тези машини, научният екип разделя пътниците в три групи: всички пътници, често пътуващи и 5-годишни момиченца, които летят често, защото децата са по-чувствителни към ефектите на радиацията.
Според учените ако 100 млн. души извършат общо 750 млн. полета, разболелите се от рак сред тях ще са с едва шест човека повече спрямо тези, които биха заболели, дори и да не летят със самолет.
При честите пътници, които летят около 60 часа седмично, може да има четири допълнителни случая на рак към 600 случая на рак, развити само от летене, което излага хората на повече слънчева радиация, и 400 000 случаи на рак, които нормално биха настъпили до края на живота им.
На всеки два милиона 5-годишни момиченца, които пътуват веднъж на отиване и връщане седмично, се добавя по още един случай на рак от общо 250 000, които в определен етап от живота ще заболеят от рак на гърдата.
Доктор Стивън Мачники от болница Lenox Hill в Ню Йорк, който не е участвал в проучването, смята, че радиацията от един от тези скенери е по-малка от тази, на която е изложен човек при по-дълго пътуване.