Транспортните министри от ЕС най-накрая постигнаха принципно споразумение за въвеждането на специални пътни такси за тежкотоварните камиони, заради замърсяването и шума, които те произвеждат, стана ясно от съобщение на Европейската комисия.
Постигнатата договореност ще позволи за първи път облагане на принципа "който замърсява, плаща" в товарния транспорт в Европа, заяви дипломатически източник. Целта е да се разшири вече съществуващ текст за пътните такси, наречен "директива евровинетка" и да се позволи на страните да увеличат таксите, въвеждайки за първи път критерии, свързани с околната среда: шум и замърсяване. Сегашните такси са средно между 15 и 25 евроцента на километър. Те ще могат да бъдат увеличени с 3 до 4%.
В момента такива такси могат да се събират единствено за покриване на разходи за строеж и поддръжка на пътища.
Брюксел се отказа от идеята за такса за задръстванията, предизвиквани от тежкотоварните камиони. Страните обаче ще имат възможност да променят тарифите, като ги увеличават до 300% в пиковите часове спрямо по-ненатовареното движение, за да се опитат да намалят задръстванията.
Възприемайки този принцип, Европа се надява да насърчи превоза на стоки чрез железниците, които замърсяват по-малко околната среда, както и да стимулира превозвачите да купуват по-малко замърсяващи камиони, които ще плащат по-малки такси и които дори могат да бъдат освободени от такива.
Въпреки, че страните са постигнали принципно споразумение, решението трябва да бъде официално потвърдено от страните членки, а по него предстои да се произнесе и Европарламентът.