От 1 юли 2008 година автомобилите в Румъния се облагат с екологични такси при първата им регистрация, без да се прави разлика между отделните видове автомобили и това дали са произведени в ЕС или не.
Не се прави и разлика между това дали колата е нова или не.
Според Съдът на ЕС обаче тази практика за налагане на такси противоречи на европейското законодателство.
Какъв е казусът? През юли 2008 година румънският гражданин Тату внася от Германия кола, купена на старо от Германия. Цената ѝ е 6.6 хил. евро, а тя отговаря на стандарта Euro 2. Автомобилът е произведен през 1997 година и има първа регистрация в Германия в същата година.
Оказва се, че Тату трябва да плати екологични такси на стойност 7 595 леи, което се равнява на около 2.2 хил. евро. Купувачът се обръща към съда с искане тази висока такса да му бъде възстановена.
Съдът в област Сибиу изпрати запитване към Европейския съд за тълкувание на правните основания за налагане на таксите. Отговорът е, че тя противоречи на европейското законодателство.
Тъй като таксата се налага при първа регистрация на автомобила в Румъния, следователно коли, закупени на старо от румънски автокъщи или собственици няма да бъдат облагани с екологичната такса. Това означава, че се дискриминира покупката на автомобил "втора ръка" от другите държави в общността.
От съда коментират, че европейските закони не определят данъчните практики в държавите членки от общността. При въвеждането на определени такси или данъци обаче, нормите трябва да бъдат такива, че да не подкрепят покупката на автомобил от вътрешния пазар и да дискриминират вноса на кола от друга държава в ЕС.