Според ново изследване снимките на полярни мечки, стоящи върху топящи се парчета лед, оказват по-малък ефект в кампаниите за опазване на климата, защото хората не се интересуват от глобалното затопляне, докато не се сблъскат реално с него, съобщава Daily Telegraph.
Ник Пиджън, професор по психология на околната среда в Университета в Кардиф, разкрива за пръв път, че хората, които реално са се сблъскали с наводнения, са по-склонни да вярват, че човекът влияе върху измененията в климата. Според него тактиката на сплашване, като предупрежденията за наводнения в Бангладеш или опустиняването в Судан, е по-малко вероятно да мотивират хората да предприемат някакви действия.
"Снимките на полярни мечки и топящи се ледници създават опасения у хората, но ги карат да се чувстват безсилни да направят нещо по въпроса, докато нещата, с които се сблъскват на място, са по-лесни за разбиране", смята Пиджън.
Изследване на 2000 души във Великобритания установило, че пострадалите от наводнения са по-склонни да променят начина си на живот, така че да помогнат за справянето с глобалното затопляне, например чрез намаляването на използваната от тях енергия и вземането на по-малки полети на дълги разстояния.
Професор Пиджън смята, че хората не се интересуват от огромните рискове от измененията в климата в Арктика и Амазония, но има вероятност да се ангажират с реалните рискове от наводнения или суша в страната. Според него хората са по-склонни да действат, ако им бъдат отправени положителни послания за това какво могат да направят.
"Всички доказателства разкриват, че може да показваш на хората какви са рисковете, но също така трябва да си ясен в това какви действия могат да предприемат. Плашенето само ги отблъсква", добавя той.
Отделно проучване на Carbon Trust установило, че повече от половината от хората във Великобритания искат бизнесът да бъде много по-отговорен, когато става дума за намаляването на емисиите на парниковите газове. Въпреки това само седем на сто вярват, че публичните съобщения от кампаниите за това как намаляването на влиянието върху измененията в климата, са точни.
Тази седмица редица инициативи за намаляване на въглеродните газове са били проведени в цялата Великобритания. Те са свързани с националното събитие Climate Week, подкрепено от Ал Гор и Пол Маккарртни.
Идеята му е да бъдат отбелязани позитивните неща, които хората могат да направят, за да намалят въглеродните емисии, като например спестяването на енергия в домакинствата и пътуването с градски транспорт.
Въпреки това активистите смятат, че някои от засегнатите фирми са се провалили в това да направят достатъчно за справянето с изменението в климата.