Редица страни предприеха мерки за забрана на движението на дизелови превозни средства. От началото на месец октомври към тях се присъедини и Италия.
У нас мнозина се зарадваха, че забранените в чужбина коли ще дойдат по-евтини в България, но това може би няма да се случи. Страната ни ще поиска от Брюксел автомобилите, които не отговарят на екоизискванията в чужбина, да не могат да се внасят и в България.
"Това няма да се случи скоро в България - без значение дали говорим за нови или стари коли. През последните няколко години в страната ни има голям ръст на продажбите на дизелови автомобили", категоричен беше екологът Боян Рашев, предава Нова тв.
Колегата му Георги Стефанов заяви, че статистиката показва, че 8-10% от дизеловите автомобили силно замърсяват въздуха. Според него е важно да започнем именно от тях, защото те са най-големият проблем. Контролът при техническите прегледи трябва да е по-строг, добави още той. Стефанов беше категоричен, че това няма да бъде достатъчно, защото в страната ни няма химически анализ на атмосферното замърсяване в градовете.
"Ние трябва да следваме европейските политики, но същевременно икономическата реалност у нас е различна", добави още Стефанов.
Боян Рашев заяви, че битовото отопление също има голяма тежест в проблема със замърсяването на въздуха. Експертът смята, че ако ограничат "най-мръсните" автомобили, това ще стане на база това колко са стари, но не всеки стар автомобил е мръсен, защото той може да е на метан.
"Не мисля, че подобна забрана би се отразила на търговците, защото ние се съобразяваме с модата. Пазарът в момента изисква малко повече бензинови автомобили", каза Илиян Дойчев, търговец на коли.
Експертите заявиха, че българите трябва да бъдат насърчвавани да закупуват друг вид горива и коли. Така пазарът ще се преориентира, а мисленето на потребителите ще се промени.