Множество дисплеи, предлагащи 3D изображения без нуждата от носенето на специални очила, бяха представени на международното изложение CEATEC 2011 в Япония миналия месец. Една от техниките обаче предизвика специалния интерес на публиката.
Изследователи от Университета Цукуба демонстрираха прототип на триизмерен дисплей, при който за създаването на дълбочината на образа са използвани слоеве от лещи, съобщава PhysOrg.com.
Системата действа на следния принцип. Когато показаните на екрана обекти от предната му страна са на фокус, тези отзад са замъглени. Когато погледнете обектите от задната страна обаче, тези отпред се замъгляват. Основното качество на този дисплей е, че може да възпроизвежда фокусна дълбочина.
Прототипът е създаден в две версии. В едната преходите между отделните лещи са направени така, че когато преместите позицията си спрямо екрана, образът да се променя гладко без насичане. Този дисплей предлага 76 позиции за наблюдение, което му позволява да възпроизвежда естествено изглеждащи движения. Другата версия има само 50 позиции на наблюдение, но е с по-висока резолюция, постигната с помощта на лещи с неподравнени центрове.
Докато обикновените 3D дисплеи имат само един хоризонтален паралакс (видимото изместване на положението на обекта, дължащо се на наблюдението му от две различни точки), то например моделът с 50 различни гледни точки има 10 хоризонтални и 5 вертикални паралакса. Това означава, че картината се променя не само когато си движите главата наляво и надясно, но и нагоре и надолу.
За момента основният проблем пред въвеждането на тази технология в производство е ниската разделителна способност на екрана от 200 на 200 пиксела. Според създателите ѝ този проблем може да се преодолее с използването на няколко панела вместо на един. Тогава единственият проблем пред масовизирането на екрана ще бъде високата му цена.
Първоначалната идея за ползването на устройството е била не за забавление, а за ситуации, в които е нужно прецизно дистанционно управление от разстояние. Основното приложение ще бъде манипулирането на обекти от разстояние с помощта на роботи.