Болниците постоянно си прехвърлят пациенти и не искат да ги приемат, защото спешният пациент е скъп. Това заяви бившият директор на "Пирогов" проф. Стоян Миланов по повод случая с починал мъж, след като е бил отпратен от "Пирогов", а по-късно беше приет в "Александровска".
За случая съобщи съпругата на пациента Евелина Добрева, която се оплака от забавяне на линейката от над час и нечовешко отношение в двете болници.
"В конкретния случай виждам много пропуски в системата. На първо място това е фактът, че в момента има опашка от чакащи за телефон 112, това е недопустимо в цял свят. Не говоря за реакцията на колегите, тъй като този пациент трябва да бъде категоризиран с код "червено" и реакцията трябва да е 8 минути от предаването на адреса – колегите в това отношение са си изпълнили задълженията, но час и половина с пет обаждания не е съвременна система за спешна помощ", коментира Миланов пред bTV.
По думите му това, че пациентът не е регистриран в "Пирогов", е недопустимо, тъй като всеки пациент, който пристъпи прага на болницата подлежи на медицински триаж, особено щом е докаран с линейка.
"Това е едно измъкване, което аз не мога да приема. Ние сме имали раждания в ход, които са извършени в нашата шокова зала, това означава ли, че ще кажем: "Моля ви се, не тук!". Това е тежка грешка на екипа, грешка е, че той не е регистриран. Подобен пациент в критично състояние може да бъде разпознат като тежест на състоянието за две секунди от едно опитно лекарско око", заяви той.
Според него основната причина е, че не е направена правилна лекарска преценка в случая, което е станало от незнание.
"Това е много алармиращ симптом за хронично заболяване, за който в момента може би вече няма лекарство. Ерозията в системата е много тежка и не е от вчера, може би тези процеси започнаха от 10 години насам", допълни Миланов.
"Спешният пациент в момента е нежелан, той е скъп, изисква много голям ресурс на лечебните заведения и наистина има доста често отказ и подритване на спешния пациент между болниците. В момента в моята клиника, в централната реанимация на "Пирогов", има пациент, който е обикалял три болници, при положение че те имат капацитет да го приемат и да го лекуват. Първият мотив на една от болниците е, че пациентът е неосигурен, което няма нищо общо със системата за спешна медицинска помощ и въобще защо трябва да му се проверява здравноосигурителния статус, при положение че се нуждае от спешна медицинска помощ. Бил е в състояние, при което до 10 минути е можело да умре – дали по пътя, дали в лечебното заведение. Това е прехвърляне на топката", коментира бившият директор на "Пирогов".
"Това е повсеместна практика, това е ежедневие. Единствените спешни пациенти, които са желани, са кардиологично болните. Повече от ясно е защо - там има финансов драйв, който кара да се търсят даже подобни пациенти", посочи той.
Според него уволнението на спешния екип няма да реши проблемите, защото при настоящата липса на кадри лекарите веднага ще постъпят на работа в друга болница.
"Почувствах се лично обиден и отговорен от случилото се, защото това се случва в болницата, която има в абревиатурата си спешна медицина и е Меката на спешната медицина в България. За мен това е много крещящ и алармиращ симптом на хронично заболяване и петно, което трудно ще бъде изтрито от лицето на "Пирогов", коментира още Миланов.
Здравният министър Николай Петров също коментира уволнението на спешния екип, като подчерта, че то е било правилно.
По думите му се готвят и промени, които ще засегнат спешните пациенти.
"Отново ще актуализираме тази заповед на мой предшественик министър, че спешният пациент се води в най-близкото лечебно заведение, но няма да спрем дотук, а ще продължим нататък. В лечебното заведение пациентът остава и ако той не е профилен, лечебното заведение ще има грижата да го предислоцира в друго лечебно заведение, където профилът е по-добър, а не това да е грижа на екипа с линейката, който да чака и да изтърпи решението къде ще бъде пратен, ако не бъде приет тук", обясни Петров, цитиран от bTV.