На прима виста се сещаме за поне четири условия, при които биха могли да бъдат изгорени няколкостотин (или дори хиляди) калории.
Първото от тях е свързан с начина за изчисляване на енергийната стойност на храната, която ядем. Това тестване става с помощта на калориметри. Думата "калориметър" може да звучи сложно, но става дума за нищо повече от капсула, в които храната буквално се изгаря, след което се отчита отделената при горенето температура.
Второто условие засяга начина, по който ние "горим" същата тази храна. Той е малко по-различен, защото тялото ни не е печка или с други думи – не всичко, което може да бъде изгорено в калориметър, става за ядене и се усвоява от организма. Някои съставки на храната като фибрите, например, отделят енергия при горене, но преминават през храносмилателната система почти непокътнати и дори могат да попречат на усвояването на ценни вещества. Алкохолът също гори, отделяйки доста топлина, но усвояването му коства на тялото толкова много енергия, че в крайна сметка за нас не остава почти нищо от погълнатите с него калории.
В човешкото тяло, освен храносмилането, калории горят и мозъчната дейност, както и действието на всички други органи и системи. Не на последно място, калории гори и физическата активност, била тя под формата на спорт или чистене с прахосмукачка.
Третото условие, при което горим калории е все още актуално, тъй като навън е порядъчно студено и много хора прибягват до паленето на калорични неща като въглища, нафта и газ, за да се сгреят. Ако телата ни бяха като печки, щяхме да можем да се храним с такива източници на енергия, но то за съжаление не е.
Четвъртото, с което възнамеряваме да приключим за днес, е изкуството. Хенри Харгрийвс е фотограф, който решава да заклейми все по-задълбочаващите се взаимоотношения на модерния човек с фастфуда. И какъв по-артистичен начин да изобразиш калоричността на тези вредни храни от това да ги подпалиш?
Разбира се, за целта той не използва истински хамбургери, пица, понички, пуканки и пържени картофки, а създава техни модели от глазирани блатове, за които се оказва, че са с доста сходна енергийна стойност. Ядливите скулптури поставя на фона на светлоотразително фолио, за да подсили ефекта от яркия пламък и да усили цветовете. Нещо повече - артистът наквасва блатовете с гориво и чак след това им драсва клечката.
Резултатите преди и след можете да видите в галерията.