Кими Райконен спечели брилянтна победа в дебютното за 2013-та година Гран при на Австралия, след като съчета перфектната стратегия на Лотус с отлично каране и работа с гумите на Пирели.
Пилотът на Лотус водеше колоната в най-дълъг период от състезанието, като във финалните обиколки се справи блестящо с набезите на Фернандо Алонсо, който трябваше да се задоволи с второто място.
Световният шампион Себастиан Фетел започна от полпозишън, но не можеше да се включи в битката за победата и остана на трета позиция – разочарование за германеца и екипа на Ред Бул.
Фелипе Маса имаше възможност да се качи на подиума, но стратегията му се провали още след първото спиране в бокса и за бразилеца остана единствено да се бори за 4-ата позиция.
Люис Хамилтън финишира на 5-то място само с няколко сантиметри пред Марк Уебър, а Адриан Сутил направи великолепно завръщане във Формула 1 със седмата си позиция.
Съотборникът му във Форс Индия Пол ди Реста завърши 8-ми, пред Дженсън Бътън и Ромен Грожан.
Решетката
Квалификации 2 и 3 преминаха "неочаквано” и световният шампион Себастиан Фетел се добра до полпозишън. Неговият съотборник Марк Уебър окупира втора позиция, следван от Люис Хамилтън с Мерцедес, което оправда очакванията за добро представяне на "сребърните стрели”. 4-ти и 5-ти бяха двете Ферарита на Фелипе Маса и Фернандо Алонсо, а 6-ти остана Нико Розберг. Двата болида на Лотус се наредиха 7-ми и 8-ми (Кими Райконен и Ромен Грожан) също според предположенията, а Пол ди Реста се вреди на 9-то място, точно пред Дженсън Бътън.
Серхио Перес се провали в първата си квалификация с МакЛарън и не можа да се класира за К3, стартирайки от 15-та позиция.
Стартът
Фетел се откъсна с няколко дължини, а двете Ферари-та приклещиха Хамилтън още на първия завой. Иначе Марк Уебър направи пословичния си трагичен старт и за нула време беше изместен до 7-ма позиция. Райконен бе следващият, който се подготвяше за мощна атака срещу Люис, защото Лотус бяха уверени в превъзходството си над Мерцедес.
Първият питстоп
Бътън е първият, който се отърва от супермеките гуми още в 5-ата обиколка, защото отборите искаха да сложат медиум консистенциите и да са по-спокойни по отношение на работата на Пирели. Също така някои отбори очакваха дъжд.
Фетел направи страхотен питстоп в 8-ата обиколка, като неговият пример бе последван от Маса и Алонсо, които демонстрираха страхотен отборен дух. По същото време влезе и Райконен, така в продължение на 4 обиколки повечето от лидерите заложиха на медиум гумите.
Силата на Ферари
Мощта на болидите на Скудерията се забеляза окончателно по време на квалификацията, но в 12-ия и 13-ия тур демонстрираха нагледно силата си срещу Серхио Перес. Мексиканецът както винаги искаше да остане по-дълго на пистата заради по-добрата си работа с гумите, но в крайна сметка бе задминат като пешеходец първо от Маса, после и от Алонсо.
На практика Скудерията използва най-добре оръжията си по време на спиранията в бокса, защото в 18-ата минута все още водеше Адриан Сутил, който не беше спрял, пред Себастиан Фетел, Маса и Алонсо.
Възходът на Мерцедес и Лотус
Като се направи анализ на първите 15 обиколки, то Райконен с нищо не отстъпваше като темпо на Ферари-тата, въпреки че от тима на Лотус не смятаха, че ще могат да се мерят със Скудерията и Ред Бул.
Точно зад тях се движеха Хамилтън и Розберг, като германецът за нула време след питстопа си се беше преборил с Бътън и Уебър.
Втори питстоп
Уебър даде начало на втората поредица питстопове, като направи най-бърза обиколка с новите си медиум гуми. Грожан последва примера на австралиеца и се нареди 17-ти точно зад болида на Ред Бул.
Алонсо направи първи второто си спиране от Фераритата, като стратезите от Скудерията отново се справиха блестящо – в същата 23-та обиколка питстоп направиха лидерите Адриан Сутил и Себастиан Фетел, но испанският пилот на Ферари успя да се върне на пистата пред тях на 5-та позиция.
В този момент Бътън правеше първото си спиране в бокса, а Фетел се нуждаеше от известно време, преди да изпревари Сутил и да се нареди 5-ти зад Алонсо. Водач бе Маса, който имаше време да натрупа известен аванс, но не можа да се възползва от второто си спиране както съотборника си.
Класиране след 25 обиколки
Райконен, Хамилтън, Розберг, Алонсо, Фетел, Сутил, Маса, ди Реста, Уебър, Гутиерес.
Първи дисквалификации и индикации за дъжд
Към 30-ата обиколка почти всички пилоти започнаха да получават информация, че се очаква дъжд, но нищо особено – не като вчерашните душове над пистата, така че нямаше основания да се мисли за гуми интермедиа.
Малдонадо направи лека грешка на първия завой, постави гумите си на белите линии и се завъртя, след което напълно загуби контрол и в крайна сметка паркира колата си на тревата – това беше последното му действие в Гран при на Австралия.
В 27-ата обиколка Алонсо застигаше Розберг със значителна лекота, но точно преди да има възможност да използва задното си крило, испанецът премина болида на Мерцедес, който беше спрян до пистата. Германският състезател на "сребърните стрели” нямаше какво да направи при поредния пример за проблем с техническата надеждност на болида.
Алонсо vs. Хамилтън
След 30-ата обиколка наистина лек дъжд се изля над пистата, но без особено да промени положението на пистата. Алонсо смъкваше повече от секунда от преднината на втория Хамилтън от прекалено дълго, за да се остави да бъде зад Мерцедес-а.
Испанският пилот се нуждаеше от 4-5 офанзивни маневри, за да постави в неудобно положение най-накрая Хамилтън и да го принуди да блокира гумите си. След това за Алонсо нямаше проблем да осъществи изпреварването, като Люис се прибра в бокса, преди да бъде атакуван от Фетел.
Алонсо и Райконен – фаворити
Алонсо излезе първи, когато Райконен се прибра в бокса за последен път и имаше задача да направи 24 обиколки с медиум гумите, което нямаше да е проблем за Айсмен. Испанският пилот на Скудерията се нуждаеше да натрупа повече от 23 секунди аванс спрямо Кими, за да е сигурен, че и след третия си питстоп ще остане пред него.
Фетел определено бе разочарован от темпото си и когато спря за последен път, не се знаеше дори дали ще може да се пребори с Адриан Сутил за евентуален подиум. Уебър бе още по-зле по отношение на позиция в топ 10 и по-скоро трябваше да се съсредоточи върху класиране в зоната на точките.
Последни спирания
Алонсо направи последното си спиране, като темпото му бе идентично с това на Райконен. Маса се справи без проблеми с Хамилтън при завръщането си на трасето и спечели борбата за 5-та позиция. Малко преди това Фетел бе задминал Люис също със завидна лекота.
Класиране след 40 обиколки
Сутил (трябва да направи още един питстоп), Райконен, Алонсо (без повече спирания в бокса), Фетел, Маса, Хамилтън, Верн, ди Реста, Уебър, Перес.
В крайна сметка Райконен успя да изпревари Сутил, чиито гуми започваха да се износват значително. Алонсо също задмина болида на Форс Индия, но го направи с малко повече усилия от желаното, което му коства 0.5 секунди спрямо лидера Райконен.
След прибирането на Сутил в бокса Фетел се завърна на трето място, отблизо преследван от Маса. На 5-та позиция със супермеки гуми бе именно Адриан, който имаше шанс дори да се бори за по-предно класиране, предвид бързите си сликове и различната си стратегия.
Финални обиколки и развръзката за топ 3
Изглеждаше, че Хамилтън ще може да се пребори със Сутил за 5-ата позиция, с което и да прекърши надеждите на Адриан за място в топ 3. В края на 51-ата обиколка офанзивите на Люис станаха много опасни и пилотът на Мерцедес се поздрави с успех в начинанието си.
Единственият шанс на Алонсо за първото място минаваше през огромно напрежение за Райконен в последните 3 обиколки заради евентуално износване на гумите. Фетел със сигурност щеше да завърши 3-ти, а Маса и Хамилтън – съответно 4-ти и 5-ти.
В крайна сметка Райконен издържа на напреженеито и успя да съхрани гумите си, за да държи Алонсо на разстояние да спечели дебютното Гран при на Австралия!