Люис Хамилтън материализира вчерашния си полпозишън с брилянтна победа на пистата "Монца", която му спечели и Голямата награда на Италия. Британският пилот на МакЛарън бе пълен господар на трасето и може да бъде доволен от цялостното си представяне, защото с този успех се връща в борбата за шампионската титла.
На второ място финишира великолепно представилият се Серхио Перес, който в последните обиколки беше неудържим на пистата и караше като робот, пределно мобилизиран да стигне колкото може по-далеч.
Той не даде никакви шансове на местния герой Фернандо Алонсо в борбата за второто място и за испанският двукратен шампион остана третата позиция, но и ключов подиум в битката за лидерство сред пилотите.
Пълен провал претърпяха състезателите на Ред Бул, които не завършиха надпреварата заради технически проблеми в болидите си - Фетел имаше шансове да се включи в борбата за подиум, но отпадна 6 обиколки преди края. Марк Уебър пък се завъртя и излезе от пистата в предпоследния тур, с което приключи участието си на "Монца".
Подобна бе съдбата и на победителя от Белгия Дженсън Бътън, който също бе предаден от настройките на колата си и отпадна в средата на Гран при-то, като по това време бе комфортно на втора позиция.
Така Хамилтън изскочи на второ място в класирането при пилотите, след като вече има 142 точки и изостава с 37 от лидера Фернандо Алонсо. Себастиян Фетел се смъкна до 4-ата позиция със своите 140 пункта, защото Кими Райконен събра 1 повече. Уебър е 5-ти със 132, докато Бътън е далеч зад него със 101.
Иначе на 4-то място на "Монца" завърши Фелипе Маса, който можеше да се представи и по-впечатляващо, ако не бе получил проблем в болида си в средата на надпреварата - бразилецът не получаваше данни за състоянието на гумите си заради техническия провал, което го обрече на място извън подиума.
Пети финишира финландецът Кими Райконен, а шести и седми завършиха пилотите на Мерцедес Михаел Шумахер и Нико Розберг, които трябваше да променят в движение стратегиите си и това се оказа пагубно за надеждите им за по-предно класиране.
Десетката допълниха Пол Ди Реста, Камуй Кобаяши и Бруно Сена.
Направилият страхотна квалификация Фелипе Маса стартира по максимално добър начин, като още в началото бразилският пилот на Ферари мина пред Дженсън Бътън и се нареди на втора позиция. Лидерът Люис Хамилтън също бе атакуван от южноамериканеца, но пилотът на МакЛарън действа умело в дефанзивен план и съумя да запази първото си място в колоната. Отличен старт записа и съотборникът на Маса - Фернандо Алонсо, който набързо спечели няколко позиции и напредна от 10-то до 7-мо място в колоната.
След три обиколки на "Монца" Люис Хамилтън дръпна на 1.4 секунди зад втория Фелипе Маса, докато Себастиян Фетел осъществи успешна маневра и изпревари Михаел Шумахер за четвъртата позиция. Пилотът на Мерцедес е петкратен победител на тази писта, но съвсем скоро Пилето бе задминат и от Фернандо Алонсо, който набързо навакса общо пет места до 5-ата позиция.
Ситуацията на пистата не се промени особено до първите питстопове в 15-ата обиколка, защото МакЛарън доминираше на челните позиции, макар да не създаде голяма преднина спрямо третия в класирането Фелипе Маса.
Бразилецът вършеше добра работа и не позволяваше на съперниците пред него да се откъснат на повече от 4 секунди.
В 15-ата обиколка започна въртележката на спиранията в бокса - първата промяна на стратегиите се забеляза в екипа на Мерцедес, които смениха визията си за състезанието и заложиха на два питстопа, защото меките гуми се износиха по-бързо, отколкото очакваха Рос Браун и компания.
Пилотите от топ 5 влязоха в бокса с малък интервал помежду си, а Серхио Перес за първи път направи впечатление с великолепното задминаване на Кими Райконен от външната страна на втория шикан.
Към 20-ата обиколка Бътън отново се озова на 2-ро място пред Фелипе Маса, защото браизлецът изпитваше проблеми с настройките на болида си. Есенцията на повредата засягаше измерването на данните от колата от дистанция, което пречеше на екипа на Ферари да му дава наставления за следването на състезателния план - това означава, че Маса няма да разбере кога гумите му са износени и кога трябва да посети бокса.
В 21-ата обиколка Фетел и Алонсо влязоха в бокса по едно и също време, като Скудерията изпълни мисията си да доближи максимално испанеца до световния шампион на връщане на пистата.
5 по-късно вече Алонсо и Фетел се съревноваваха ожесточено за петата позиция, като пилотът на Ред Бул използва агресивна дефанзивна маневра, с която изтласка Фернандо от пистата.
Няколко минути по-късно действащият световен шампион щеше да получи наказание преминаване през питлейна за деянието си. Това бе само първият проблем за Фетел в състезанието. В крайна сметка още преди това да се случи с брилянтно разчитане на ситуацията Алонсо изпревари съперника си за 5-то място и екзалтира тифозите по трибуните.
Към средата на състезанието Хамилтън водеше комфортно пред Бътън със 7 секунди, следван от Фелипе Маса, докато Алонсо заемаше 5-та позиция.
Бътън обаче трябваше да прекрати участието си в Гран при-то и да се сбогува с шансовете си за титла, защото проблеми с горивото му го принудиха да спре до пистата и да се прибере в бокса. Така Маса се озова на 2-ра позиция, вече плътно следван от съотборника си във Ферари.
Тим радиото на бразилеца се включи, за да бъде уведомен, че "Фернандо е точно зад него и ще използва подвижното задно крило всеки момент". Маса със сигурност е почувствал "дежа ву", защото преди 2 години на "Хокенхайм" му беше сервиран намека "Фернандо е по-бърз от теб".
Моментално Алонсо изпревари Маса в DRS зоната, а бразилецът дори не се опита да се защити. Неговите проблеми не спряха дотук, защото от Ферари няма никаква информация за състоянието на болида му и гумите му почнаха да се сриват, за да бъде задминат и от Серхио Перес за третото място.
Походът на Перес продължи и той скоро стигна опасно близо до Алонсо - в 46-ата обиколка вече нямаше прошка за испанеца, който бе схрускан от далеч по-бързия пилот на Заубер.
В последствие пък Себастиян Фетел също трябваше да прекрати участието си в състезанието, защото очевидно сериозен проблем в болида му нямаше да му позволи да завърши. На повторенията се чу тим радиото на германеца, в което се казваше "Спри веднага, трябва да запазим двигателя!".
В предпоследната обиколка Марк Уебър се завъртя на тревата до трасето и загуби позиция спрямо Нико Розберг, като след това трябваше да прекрати участието си.
Това беше последното важно действие преди Люис Хамилтън комфортно да финишира първи и да спечели Голямата награда на Италия.