40-50 сайта за групово или клубно пазаруване активни у нас

През последните години у нас има бум на онлайн търговията

по статията работи: Елица Елефтерова | 15.06.2011 | 19:13

През последните години у нас има бум на онлайн търговията и причините за това са комплексни.

Броят на домакинствата, които имат компютър, вече е достатъчно висок, а освен това и качеството на интернет връзката е достатъчно добро, за да позволи подобни платформи.

На особена почит в момента са сайтовете за онлайн търговия – онлайн магазини, сайтове за групово пазаруване и т.нар. платформи за продажба.

Само у нас функционират около 40-50 сайта за групово или клубно пазаруване – този вид пазаруване е на принципа на груповото, но в сайта се влиза с определена парола и не е насочен към толкова много хора.

От гледна точка на търговеца, позитивите при този вид сайтове са, че имат много ниски разходи в сравнение с реалните магазини, както и лесно администриране и лесно приложими модели за външни пазари. Също така са лесно сравними характеристиките на продуктите и освен това са удобно място за реклама на търговците.

Минус при груповото пазаруване е, че то е регионално ориентирано и предложенията са съответно регионални.

Освен това проблем се оказва и възможността за "прегряване", т.е. когато закупените ваучери надминат възможностите на търговеца. Също така има ограничена възможност за предлагане, тъй като търговците, които участват, са недостатъчно на брой, а в определен момент това ще стане още по-голям проблем.

Минус е и това, че е неприложим вид търговия за много стоки.

Минуси са и това, че е трудно да се събере комисионната след извършване на продажбата и трудно могат да се проследят реалните продажби.

Друга възможност са платформите за продажби. Това е обща платформа, върху която различно профилирани фирми предлагат стоките и услугите си. Пример за такава платформа е directno.com. Плюсовете на платформата са, че оказва само посредническа дейност, администрира се лесно, може да се осчетоводява лесно и като цяло е лесно приложим модел за търговия.

Минуси са безотговорността на търговците, това че се следят трудно реалните продажби и съответно трудно се взимат комисионни. Немалък проблем се оказва и медиацията при възникнал проблем между отделните търгуващи страни.

Затова е важно търговецът да се запознае със Закона за защита на потребителите и Закона за електронната търговия, които ще отговорят на много от въпросите, свързани с начина на работа, както и някои решения на проблеми, които могат да възникнат на по-късен етап, съветват експертите от форума eacademy, организиран от "Уебит".

Важна препоръка също е продуктите да не са твърде специфични, характерни единствено за определен бизнес. Трябва да се направи и план за развитие, съветват експертите.

Сайтът може да бъде ориентиран B2B – Бизнес до бизнес или Потребител към потребител. Бизнес към бизнес ориентиран портал е PlasticNet.com, където хора от определен бранш могат директно, без посредници, да извършват търговия или размяна. Популярен у нас пример за сайт, ориентиран от потребител към потребител, е Prodavalnik.com.

Тези видове онлайн магазини имат няколко основни предимства пред традиционните магазини. На първо място те са много популярен начин за продажба - в сайта може да се включи много информация, освен това не е нужно да има администратор, който да въвежда стоката.

Основен плюс е също, че има много по-малко разходи, свързани с поддръжката на реален магазин, въпреки че е възможно средствата за реклама и разрастване да достигнат разходите за офлайн (реален) магазин. Съществен плюс, особено за българската действителност, са ниските цени, както и липсата на склад.

Други плюсове са по-голямото разнообразие на стоки и по-добрият обзор и представяне на стоките, което пък позволява и по-добрата възможност за сравняване на характеристиките на продуктите.

Не са малко и минусите, обаче. Първият и най-съществен е липсата на доверие от страна на клиентите. Освен това не винаги може да се следи наличността. Проблем се оказва и логистиката и липсата на традиции в използването на електронно банкиране или каквито и да е електронни системи за плащане.

Съществува проблем при някои от сайтовете и с описанието на стоките – проблеми със снимките са най-чести. Минус са и големите разходи за хостинг и реклама и др.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


6 Стамена Георгиева Георгиева 16.06.2011 | 09:21
Аз съм си патила от измамници в Интернет, когато исках да си купя маратонки от един сайт. Опитаха се да ми вземат парите, но политиката на сайта не им го позволи. Доста е опасно, особено когато сайтовете не са толкова известни, затова много е важно да разучим преди да поръчваме.
5 V D 16.06.2011 | 09:18
Много хора започнаха да пазаруват и продават онлайн свои вещи, които вече не им вършат работа или са им омръзнали. Имам една приятелка, която си купува много хубави мебели, толкова са запазени и хубави, все едно са купени от магазин. Дори тя си продава и нейни неща, едно че цените са по-ниски, а и нещата са запазени. Разбира се, че гаранция никога няма, но същото е ако си ги купиш и от магазин.
4 d.krumova _ 15.06.2011 | 19:32
Идеята по груповото пазаруване е много атрактивна, не всеки ден можем да си закупим нещо с наистина огромна отстъпка. Далаверата за търговеца е, че получава повече оборот и нова клиентела за кратко време, без да е похарчил стотинка за реклама, но от 15 до 50% от този оборот отива за сайта предлагащ груповото пазаруване:) Ето така вървят потоците пари.
3 Данчо Георгиев 15.06.2011 | 19:23
Истина е, че онлайн търговията процъфтява, не само в България, тя печели доста и в световен мащаб. Да си купиш нещо, което си видял на компютъра и то само с едно кликване на мишката е комфорт, с който не са можели да се похвалят нито нашите родители, нито бабите и дядовците ни.
2 Силвия Димитрова 15.06.2011 | 19:22
Най-голямата ми забележа е именно оскъдната информация за един продукт, която си я набавям от друг източник, най-често чуждестранен сайт, който разполага и с по-добър снимков материал. Два-три реда най-обща информация на продукт е абсолютно погрешна и непечеливша стратегия за привличане на клиентела. Не се прави така:(
1 Borislav Bonev 15.06.2011 | 19:18
Онлайн търговията е малко нож с две остриета. Пазарувал съм не веднъж и не съм имал проблеми, но мои приятели са оставали неприятно изненадани от стоки, които са закупували от не един български сайт за търговия. Най-често срещаните проблеми идват от това, че реално клиентите не виждат стоката преди да я купят и понякога това, които получават не отговаря на това, които са мислили, че купуват.

ТВ програма

Кино

  • Сега По света и у нас
  • 12:30 Бразди
  • 13:15 Иде нашенската музика
  • 14:15 Чешити
  • 14:30 Религията днес
  • 15:30 Деца на времето 2 детски тв филм /6...
  • 16:00 Тревожност тв филм /7 епизод/п/
  • 17:00 Говори сега следобеден блок
  • Сега bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Да хванеш шпионин" - мистери,...
  • 14:15 "Сватбена вила" - романтичен (САЩ,...
  • 16:00 "COOLt" - лайфстайл предаване с...
  • 17:00 "Животът по действителен случай" -...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 19:30 bTV Репортерите - поредица за...
  • 20:00 "Бягство към победата 2:...
  • Сега Новините на NOVA
  • 12:30 Темата на NOVA
  • 13:00 "Соник: Филмът" - с уч. на Джеймс...
  • 15:00 "Тайните на Беки Б." - с уч. на...
  • 17:00 "Съдби на кръстопът" - предаване на...
  • 18:00 "Ничия земя" - предаване
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 19:20 Темата на NOVA
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.