С развитието на бизнеса на всяка компания се увеличават и потребностите за по-голяма връзка с клиентите и търсенето на възможности за привличане на нови потребители. Освен Facebook и останалите социални мрежи, много лесен и почти безплатен начин за такава връзка са блоговете.
Според Жюстин Томс, експерт по онлайн медии и маркетинг, блоговете са чудесен начин, за да покаже една компания човешкото си лице, както и ползите от своите продукти. Томс разказа за някои добри практики при създаването и поддържането на корпоративен и личен блог, като прецентацията ѝ беше в рамките на форума "Интернет маркетинг с нулев бюджет", проведен в София с медийното партньорство на iNews.
За разлика от официалния сайт, който трябва да бъде сериозен и делови, блогът позволява да се покажат хората, които стоят зад организацията. В случай че компанията е голяма, блогът се явява като едно модерно и предпочитано допълнение, докато при малките компании блогът може дори да замести официалния сайт. За тази цел могат да се използват безплатните платформи на World Press. Предимствата на тази платформа са, че е безплатна, достъпна и че се разработва непрекъснато.
Блогът отвътре
Блогът се разделя условно на теми, коментари и хронология. Според Томс е добре в темите и коментарите да се включат ключови думи, което би помогнало по-късно за индексирането и оптимизацията. Относно съдържанието е важно текстовете да са кратки, с малки абзаци. Хубаво е също постовете да бъдат раздвижени със снимки и видео.
Блогът позволява пишещият да подчертае своята експертност чрез коментари на събития или продукти, например от бранша, в който е бизнесът му. Това, разбира се, може да стане само ако текстът е качествен. Голяма и груба грешка е да се копират буквално новини от други блогове или новинарски сайтове. Това пречи и за имиджа, и за индексацията на блога.
Чрез блога могат да бъдат извадени на преден план плюсовете на компанията, например екипността, като отново акцентът е върху човешката страна на компанията. Може да се публикува например снимка на екипа, който празнува рожден ден или е бил на обяд в някой ресторант. Добър вариант е дори да има ексцентричен елемент, за да бъде по-лесно запомнен и бързо разпознаваем сред останалите.
Най-важното при всички случаи е блогът да бъде написан с вдъхновение, текстовете да бъдат емоционални. Ако това не е така, читателите много лесно ще го забележат и тогава ефектът от цялото начинание ще бъде обратен.
Важно, освен вдъхновението, е неформалното писане, да се използва болд и отново ключови думи в текста. Много лошо впечатление правят правописните грешки затова е недопустимо да бъдат допускани както в официалния сайт, така и в блога.
Относно коментарите Томс съветва да ги има и да им се отговаря винаги. Много лесен вариант за насърчаване на коментарите е когато вие или ваши близки поствате първите коментари, това отключва вълна от мнения под статиите. Относно лошите коментари, експертът съветва да им се отговаря в учтив тон, но отново с мярка. Банването не е забранено, но истината е, че трябва да се избягва, защото се отразява на индексирането. Въпреки това коментарите са изключително ценни, най-вече заради това, че са обратна връзка с клиенти и потребители.
За да бъде ефективна свързаността на блога, е нужно да има линкове между него и корпоративния сайт. В него може много лесно да се добави бутон Блог, а в блога да има линкове към сайта. Друг ефективен начин за споделяне на съдържанието на блога или сайта са социалните мрежи. Това става чрез корпоративните страници в мрежата, където могат да бъдат публикувани връзки, възможен е и вариантът да се посещава блогосфера.
Относно цената
Когато става въпрос за личен блог, нещата са много по-опростени и естествено не струват нищо, но когато говорим за бизнес, не е лошо да се предвиди все пак някаква сума за хостинг, а защо не и за допълнителни плъгини.
Ефектът от блога не е моментален. Един блог става ефективен за седмици, месеци, а понякога са необходими дори години, за да бъде забелязан и оценен. Това, което не бива да се забравя, е постоянството, с което се прави блогът. Хубаво е да се постват материали за корпоративен сайт поне два пъти в месеца, а за личен блог или всеки ден, или поне два пъти в седмицата. Освен това трябва съдържанието да бъде актуално и разбира се да създава добро настроение.