Вносът на млечни продукти в България е нараствал с над 30% годишно в периода 2005 – 2010 г., за да достигне стойност от 113 млн. евро за миналата година.
Това се казва в анализа на сектора, изготвен от консултантската компания Research and Markets.
Износът ни на млечни продукти пък е растял със средно 10 на сто за периода.
Като основен проблем в българския млечен сектор се посочва намаляващото производство на мляко в страната. iNews припомня, че според наскоро изнесени данни от представители на бранша през 2010 г. у нас са закрити около 30% от животновъдните ферми, а делът на вноса на млечни продукти е стигнал 60 на сто.
Според данните на Research and Markets вносът през 2010 г. е бил с двойно по-малък дял – 29 на сто.
В същото време консумацията на мляко и млечни продукти нараства. Най-купуваните от българите млечни продукти са сиренето и киселото мляко. Маслото пък бележи най-голям растеж като търсене от потребителите.
Все още обаче потреблението на млечни продукти у нас е по-малко от средните нива за Европейския съюз (ЕС). Според оценките на анализаторите, за да стигнем средните равнища за ЕС на глава от населението, трябва да потребяваме 23 пъти повече сметана, 10 пъти повече сирене, кашкавал и масло и 4-5 пъти повече мляко и топено сирене.
Очаква се до 2020 г. пазарът да се разраства с по 7% средно на година и да стигне стойност от 740 млн. евро. Относно дела на вноса, прогнозите в доклада са за 40% до посочената година.