През 2013 г. ще се случи това, което всички, чиято дейност е свързана с интернет, очакват от доста време насам – интернет рекламата ще изпревари по приходи рекламата във вестниците в глобален мащаб.
Прогнозата е на международната мрежа от медийни агенции ZenithOptimedia, в чийто нов доклад се посочва, че влиянието на вестниците продължава да намалява, особено на развитите пазари, където интернет има все по-важна роля.
Според очакванията на рекламните експерти онлайн рекламата ще се отчете със среден годишен ръст от 14,4% в периода между 2010 и 2013 г.
За този период приходите на вестниците ще намалеят от 95,2 млрд. долара до 91,2 млрд. долара, а тези от онлайн реклама ще се увеличат от 63 млрд. долара до 94,5 млрд. долара.
Телевизията обаче ще остане основна цел на рекламните инвестиции и през 2013 г., като дори ще повиши пазарния си дял. През миналата година той е възлизал на 40,4 на сто (спрямо 37,3 на сто преди пет години), а през 2013 г. се очаква да бъде 41,7%.
Прогнозираните приходи от телевизионна реклама за след две години са 216 млрд. долара.
Интересното за рекламния сектор в интернет според доклада е, че през тази година банер рекламата ще изпревари приходите от реклама при търсене, която досега беше основен генератор на растежа.
В този сегмент обаче се включват не само стандартни банери, но също и видеореклама и реклама в социалните мрежи. Социалните медийни сайтове вече привличат огромна аудитория, макар и показателят CTR (click-through rate - съотношението между броя на потребителите, кликнали върху рекламата, спрямо броя на общите ѝ показвания, бел. ред.) да е много нисък, казват специалистите.
Те смятат, че до 2013 г. този тип реклами ще растат средно с 16,4% на година до 2013, докато ръстът при платените резултати при търсене ще е 12,8%. При платените онлайн обяви покачването се прогнозира да е 10,2 на сто.