Националната асоциация на ресурсните учители (НАРУ) категорично подкрепя организирания за утре протест от Национална Мрежа на Родители (НМР) против проекта на Закон за предучилищно и училищно образование.
"Ние споделяме много от мотивите посочени в протестната декларация на Националната мрежа на родителите, като искаме да запознаем обществеността и народните представители и с допълнителни основания", се казва в декларация на Асоциацията, която призовава и всички нейни членове да подкрепят протеста утре. Той се организира за няколко града в страната – София, Пловдив, Бургас, Велико Търново, Плевен и е против задължителната предучилищна подготовка за 4-годишните деца, монопола на държавата в образованието и налаганите практики за неглижирането на ролята на семейството.
От Асоциацията припомнят, че в продължение на една година са се опитвали да осъществят диалог с Министерство на образованието, младежта и науката (МОМН), както и с ресорната комисия в Народното събрание по отношение на сериозните опасения, които имат за образованието на децата със специални образователни потребности и дейността на ресурсните учители в страната. През юни месец тази година в цялата страна се организира и подписка за запазване на ресурсните центрове, която събра 33 000 подписа и беше внесена в Народното събрание.
Основен проблем според НАРУ в предлагания законопроект е планираното създаване на екипи в училищата, които сами да оценяват специалните потребности на децата, без в него да участват родителите, както и без да се отчете фактът, че в училищата липсват компетентни специалисти за работа с деца със специални образователни потребности и за планиране и индивидуализиране на образователната програма.
"В последните дни нашата тревожност се завиши след няколкократни изявления на г-жа Милена Дамянова, Зам.-Министър на образованието, младежта и науката", посочват още от Асоциацията, имайки предвид идеята да се даде правото на общините да делегират социалните дейности на неправителствени организации срещу заплащане.
"За съжаление се оказва, че ръководството на МОМН не успява да диференцира разликата между социална и образователна услуга. И в момента общините на територията на цялата страна доставят социални услуги за деца с увреждания, те обаче по своята същност са неравномерно разположени и не отговарят на потребностите на училищното образование.
С предлагания закон се предлага трансформирането на ресурсните центрове в общински такива. Към момента обаче центровете са изградени на областно ниво и са гарант за осигуряване на ресурсно подпомагане дори и в най-малките населени места.
Специфичността на дейността идва и от това, че тези центрове осигуряват специалисти, които са изключително малък брой спрямо общия брой на деца със специални потребности", посочват в декларацията ресурсните учители.
Предлагания ни законопроект планира да създаде екипи в училищата, които сами да оценяват специалните потребности на децата, без в него да участват родителите, както и без да се отчете факта, че в училищата липсват подобни специалисти, които да имат компетентност за оценка на равнището на развитие на децата със специални образователни потребности и още по-малко за планиране и индивидуализиране на образователната програма.
От НАРУ припомнят и че със законопроекта ще се закрият и почти всички специални училища и болнични училища, което ще създаде сериозни сътресения в системата, имайки предвид, че училищата в България, като сграден фонд и като екипи в никакъв случай не отговарят на изискванията за приобщаващо образование на този етап.
Освен това "цялостното управление на процесите се концентрира у училищните директори и се създава неравенство на отношението към специалистите в системата", смятат от Асоциацията.